понедельник, 20 мая 2019 г.

מה אנחנו רואים?

אנחנו לא רואים את המציאות .
אנחנו רואים את מה שיש בתוכנו.


ההרגשה המוזרה שהעולם שלנו לא אמיתי לחלוטין קיבלה ביטוי בדתות, פילוסופיות ודתות-פילוסופיות. היו אף כאלה שטענו שאנחנו - חלום של עצמנו או חלום של אלהים. גישה פרקטית נרתעת ממודלים כאלה שלא עוזרים בקידום  חיי משמעות, ואלו וגורמים לייאוש ולחוסר מעש. הגישה שלי מעשית מתוך נסיונות לעזור לאנשים קונקרטיים לתת להם דרך של תקווה ומשמעות המושתת על אמת כמו שהיא בידינו - אמת שניתנה לבני אדם. 

בעולם  הפסיכולוגיה והגוף, אינפורמציה וטבע, אנחנו רואים רק דברים שיש בנשמה שלנו מעין סוג של השתקפות מלכתחילה, מקור ודמות של אותו עניין בחוץ שאנחנו רואים או חוקרים. העולם שבחוץ נמצא בקטנה בעמקי ליבנו. בגלל זה אנחנו רואים אותו, בגלל זה אנחנו מרגישים שייכים. 

מה זה לראות אלוהים? 
נשמת  האדם בנויה חלקים חלקים. לרבים מהם יכולת לקלוט חלקים מסוימים מהעולם, להיכנס עם העולם לדו שיח ולהשפעת גומלין. זה דומה לים עם הרבה איים בתוכו.  יש בתוכנו חלק ייחודי שיכול להתקשר לטרנסצנדנטי, למה שמחוץ לעולם, מעבר למילים וסמלים. אבותינו קראו לזה חלק אלוה ממעל, החלקיק האלוהי של הנשמה. החלק הזה יכול לקלוט את המופשט מכל צורה. אנחנו כבני אדם שונים ומשתנים בהתאם למקום מיקוד הקשב ומיקוד החשיבות.  אם נתמקד ברצון קונקרטי - נהיה גשמיים עד איבוד צלם אנוש. אם נמקד את הקשב בחלקיק האלוהי של הנשמה העומד מול האין סוף הבלתי נתפס - נחזור לצורה הקדושה. לעולם לא נתפוס את הבלתי נתפס.  מה שאנחנו יכולים לדעת - זה את עצמינו בפוקוס המיוחד השומע את הדממה, הרואה את האין ומזה מתמלא בכל כוחות הבריאה. החלק הקדוש של הנשמה עומד בהר הקודש הפנימי. לפניו הלא נודע, מאחוריו - כל העולם מתחילתו ועד סופו. מאחוריו כל הקודש ואחרי זה גם החול. 

כשאנחנו מחפשים את האלוהים אין מה לחפש בחוץ. יש לחפש בתוך הנשמה את החלק שעומד בקודש. הוא עומד ב"קול דממה דקה" בלי מילים כי המילים שייכות לעולם של פירוד, של רצונות, של גשמיות. חפשו את הדממה ותמצאו את החלקיק האלוהי בנשמה. מיקוד הקשב מעיר דבר דומה בנשמה ומחוצה לה. אם תרצה לחפש את הדממה האלוהית - תמצא את היכולת של דממה, של ריחוק מהגשמיות בחפצים דוממים ובפרט בטבע. עולם האצילות משתקף בטבע: דומם בדומם. עצים, פרחים ואבנים טומנים סוד של דממת הנשמה לפני האל. 

העולם הגשמי מלא בדינים. מילים הן דינים. גם כשמשמעות המילים חיובית, ביטוי מילולי תמיד קובע גבולות. עולם האצילות חסר מילים - רק מוזיקה ודממה יש בתוכו. העולם הזזה קרוב אלינו. המפתח לעולם הזה נמצא קרוב לכולנו - הוא בטבע הדומם. אנחנו יכולים ללמוד את הדממה מהטבע ולהוסיף את המימד האנושי - הכרת עצמינו והכרה שאנחנו עומדים בפני הלא נודע. כששאתה עומד מול קיר של חושך ודממה העיניים נפתחות לראות מראות אלהים - מראות של בינה על עצמך ועל העולם. אותיות הדיבור וההבנה בצד של הנברא, אך הדממה היא כל כך מוחשית היא שפת קודש של דיבור עם האל. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий